Att nå ut med sin demo via YouTube

Det är knappast någon som har undgått vilka fantastiska möjligheter det finns att skapa sig ett namn via sociala medier. Allt från Facebook sidor som delar kattklipp till bloggare som skapar sig en förmögenhet, med internet har det blivit allt lättare att nå ut till potentiella fans. Är man ett band som vill bygga en fanbase eller en musiker som vill nå sitt första skivkontrakt kan Youtube vara en perfekt plattform för att hitta människor som gillar ens material. Att spela in och lansera en demo på Youtube har aldrig varit enklare.

Vikten av att sticka ut

Där musiker förr till stor del var beroende av skivbolagens marknadsföringskanaler kan idag vem som helst nå ut till en väldigt stor publik till en låg eller ingen kostnad alls. Svårigheterna med att nå ut är att det är väldigt många användare som slåss om samma publik. Det gäller att sticka ut och ha något unikt för att få trogna följare. Några har blivit riktigt rika genom att lansera sin musik på Youtube och lyckas man så kan det gå väldigt fort att bli viral. Man kan dels tjäna pengar genom att visa reklam på sin kanal men man kan också få ögonen på sig från skivbolag som är intresserade av ens material.

Några tips på hur man lyckas

YouTube är en utmärkt kanal för att nå ut med sin musik, men man får inte glömma bort att det är en kanal för videoklipp. Bara musik räcker oftast inte så långt, därför kan det vara en god idé att skapa en musikvideo eller att videofilma en liveinspelning. Glöm inte bort att en YouTube-kanal kan vara ett sätt att kommunicera med fansen, intervjuer, och liknande kan vara ett sätt att skaffa trogna följare. Det finns även så kallade ”Feature Accounts” som kan beskrivas som samlingssidor, dessa delar inte något eget material utan väljer ut sånt som dom gillar. Att bygga en relation med dessa kan vara ett bra sätt att locka följare i början.

Inlaggd under: Okategoriserade

Kommentarer avstängda.