En demoinspelning gör den som vill nå ut med sin musik. Antingen kan den kan skickas till skivbolag eller så kan den publiceras online i kanaler som YouTube, MySpace eller Vimeo med flera liknande sajter. Allt beror på om man vill nå ut till en bredare publik och få en egen publik innan man eventuellt blir upptäckt av ett skivbolag och på så sätt locka skivbolagen att ta kontakt eller om man sänder demoinspelningen till ett skivbolag och hoppas på att de upptäcker ens talang.
Demolåtar – ett sätt att marknadsföra sig på
Syns och hörs man inte – så finns man inte. Det är därför det idag är oerhört viktigt att spela in en demoskiva. Använt materialet genom att lägga ut det på din/bandets egna hemsida, för det har ni väl en? Annars är det hög tid att skapa en. Skicka till radiostationer som spelar just din och bandets genre av musik. Använd dig av social media, publicera din demoinspelning på sajter som YouTube, Vimeo med flera. Kom ihåg att skicka runt materialet till olika klubbar och musikscener. Kontakta även arrangörer av musikfestivaler.
Allt för att få till tillfällen att möta publiken och framföra era låtar under era egna framträdanden. Ju oftare ni uppträder desto större möjligheter att ni får en egen publik som troget köper era skivor och annan kringförsäljning, som exempelvis av era t-shirts, porträtt och biografier. Då det gäller profilsaker kan ett företag som Medtryck.com hjälpa er med vad som är populärt bland fansen.
Ny tid – ny teknik
Det är inte nödvändigt att gå in i en studio för att spela in dina/era demolåtar.
Idag kan man med fördel använda sig av sin smartphone för ändamålet. För över musiken till din dator, konvertera filen till mp3-format och att skapa den färdiga demoskivan. Huvudsaken är ju att den som kommer att lyssna på demoinspelningen får en uppfattning av din och bandets dynamik. Hur ni, ert framförande och er musik uppfattas av den som lyssnar. Har ni potential att bli stjärnor, ja det är det som ett skivbolag är intresserade av.
Se till …
att demoskivan håller en bra ljudkvalitet.
att er absolut bästa låt är först bland spåren.
att komma ihåg att skriva namn och kontaktuppgifter som telefonnummer och mejl-adress direkt på CD: n och även på själva omslaget.
att i försändelsen med CD: n bifoga ett kortfattat brev som innehåller information om bandet/artisten och kontaktuppgifter. Annat som är intressant för mottagaren är att få information om och bandmedlemmarnas/artistens respektive födelseår.
att sända till ett skivbolag som har er musikstil i repertoaren, så kontrollera vart och till vem ni skickar er demo till. Ring gärna i förväg för att höra efter till vem ni ska skicka er demoinspelning.
att alla goda ting är tre så det räcker att två till tre låtar spelas in.
Sist men inte minst kom ihåg att skivbolagen överöses med demoinspelningar. Så tappa inte hoppet om ni inte lyckas på en gång. Försök igen och igen och om igen. Nästa gång är det kanske er tur …