Finns det en framtid för skivbolagen?

Länge rådde vad som nästan skulle kunna beskrivas som domedagsstämning i skivbolagsbranschen, under den period då illegal nedladdning var som vanligast. Under den här perioden satsade skivbolagen mest på säkra kort, på att ge ut mycket från sina stora artister, och de skrev mycket sällan kontrakt med nya, oprövade artister. Undantaget var om man hade medverkat i något talangprogram på tv.

Nu har dock tiderna förändrats, och skivbolagen ser ljuset i tunneln. Det är mycket tack vare tjänster som Spotify, som har gjort att nedladdningarna har minskat och att skivbolagen faktiskt får betalt för musiken de producerar. Tack vare de strömmande musiktjänsterna som Spotify ökade skivbolagens totala försäljning med 14 procent under 2012, vilket då var den bästa siffran sedan 2005. Bara intäkterna från strömmad musik ökade under samma period med hela 55 procent, och den strömmade musiken stod då för två tredjedelar av skivbolagens totala musikförsäljning. Skivbolagen får ungefär 4 eller 5 öre varje gång en låt som de producerat spelas på Spotify. Om man begrundar att skivbolagens intäkter från strömmad musik under 2012 låg på 541 miljoner kronor förstår man vilken stor bransch det har blivit, och att skivbolagens framtid sannolikt vilar på den branschen.

Detta har lett till att skivbolagen nu skriver kontrakt med fler nya artister än någonsin. På skivbolaget Warner hade man till exempel skrivit kontrakt med fem nya svenska artister redan i augusti 2011, innan halva året gått, vilket kan jämföras med att samma bolag i princip inte skrev kontrakt med någon ny artist alls under skivbolagsbranschens krisår. Detsamma bekräftas av andra skivbolag som är verksamma i Sverige, till exempel Universal, som under samma period (januari till augusti 2011) började nya samarbeten med 10 artister.

Det betyder dock inte att det är fritt fram för alla som vill eller orkar göra en demo att få ett skivkontrakt. Det gäller fortfarande att stå ut från massan och visa att man har ett helhetspaket, att man kan leverera både musik och presentation. Ett sätt att göra det är att skapa sin egen särskilda klädstil, till exempel med kläder från märket Ajlajk, som du kan köpa på Shopello.se.

Inlaggd under: Demoskivor och demoinspelning

Taggar: , , , ,

Kommentarer avstängda.